SZEŚĆ FUNDAMENTÓW – PEWNOŚCI SIEBIE W SZKOLE


Autorski program edukacyjny, który rozwija sześć najważniejszych kompetencji, stanowiących o komforcie dziecka w sytuacji szkolnej i jego sukcesach:


  • poczucie wartości,
  • dobre relacje,
  • radzenie sobie z emocjami i stresem,
  • rozumienie w czytaniu,
  • myślenie i koncentracja,
  • umiejętność uczenia się.

  • Program w równym stopniu rozwija umiejętności intelektualne (czytanie, myślenie i koncentracja, umiejętność efektywnego uczenia się) i społeczne (poczucie własnej wartości, dobre relacje radzenie sobie z emocjami i stresem) dziecka. Ten, który jest dobrym uczniem, ma rangę w swojej grupie rówieśniczej, ale często to nie wystarcza, by pozyskać tę pozytywną. Od wieków znane są przekonania na temat kujonów i co wtedy dzieje się z relacjami. Z drugiej strony, ci, które mają trudności w osiągnięciu dobrych wyników szkolnych, niejednokrotnie mają problem z obniżeniem samooceny związanej ze świadomością swoich możliwości intelektualnych. Może to się skończyć obniżeniem uwagi skierowanej na naukę. Ta uwaga kieruje się na nieświadomie obierane role w grupie, które mogą przynosić mu cierpienie. W takiej sytuacji pojawia się czasem np. agresja, błaznowanie, wycofanie.

    Program wzmacnia silne strony dziecka i rozwija obszary, które są trudnością dziecka w sytuacji szkolnej. Dlatego pasuje dla jednych i drugich. Dzięki temu w procesie grupowym, mogą dzielić się i zaciekawiać się jakościami odciętymi. Techniki pracy z rolami grupowymi, dramy i techniki asertywne, dają szansę na zmianę dla jednych i drugich poprzez dotarcie do zablokowanego potencjału.


    Kompetencje tak uaktywniane zaliczane do inteligencji emocjonalnej, to zdolności komplementarne w stosunku do inteligencji racjonalnej, rozumianej jako umiejętności czysto intelektualne, analityczne i abstrakcyjne, które związane są ze sprawnością myślenia operacyjnego.

    Do inteligencji emocjonalnej zalicza się trzy główne grupy kompetencji.

    Kompetencje psychologiczne (relacje z samym sobą)

  • Samoświadomość: umiejętność rozpoznawania własnych stanów emocjonalnych, wiedza o własnych uczuciach, wartościach, preferencjach, możliwościach i ocenach intuicyjnych, czyli świadomość emocjonalna.

  • Samoocena: poczucie własnej wartości, wiara we własne siły, świadomość swoich możliwości, umiejętności oraz swoich ograniczeń; umiejętność doświadczania własnej osoby niezależnie od sądów innych ludzi

  • Samokontrola lub Samoregulacja: zdolność świadomego reagowania na bodźce zewnętrzne i kontrolowania własnych stanów emocjonalnych; umiejętność radzenia sobie ze stresem, kształtowania własnych emocji zgodnie z samym sobą, z własnymi normami, zasadami oraz wyznawanymi wartościami.


  • Kompetencje społeczne (relacje z innymi)

  • Empatia: umiejętność doświadczania stanów emocjonalnych innych, uświadamianie sobie uczuć, potrzeb i wartości wyznawanych przez innych, czyli rozumienie innych, wrażliwość na odczucia innych; postawa nastawiona na pomaganie i wspieranie innych osób; zdolność odczuwania i rozumienia relacji społecznych.

  • Asertywność: posiadanie i wyrażanie własnego zdania oraz bezpośrednie, otwarte wyrażanie emocji, postaw oraz wyznawanych wartości w granicach nie naruszających praw i psychicznego terytorium innych osób; zdolność obrony własnych praw w sytuacjach społecznych bez naruszania praw innych osób do ich obrony.

  • Perswazja: umiejętność wzbudzania u innych pożądanych zachowań i reakcji, czyli wpływania na innych; umiejętność pozyskiwania innych na rzecz porozumienia, zdolność łagodzenia konfliktów.

  • Przywództwo: zdolność tworzenia wizji i pobudzania ludzkiej motywacji do jej realizacji; zdolność zjednywania sobie zwolenników.

  • Współpraca: zdolność tworzenia więzi i współdziałania z innymi, umiejętność pracy w grupie na rzecz osiągania wspólnych celów, umiejętność zespołowego wykonywania zadań i wspólnego rozwiązywania problemów.



  • Kompetencje prakseologiczne (inaczej kompetencje działania – nasz stosunek do zadań, wyzwań i działań)

  • Motywacja: własne zaangażowanie, skłonności emocjonalne, które prowadzą do nowych celów lub ułatwiają ich osiągnięcie, czyli dążenie do osiągnięć, inicjatywa i optymizm.

  • Zdolności adaptacyjne: umiejętność panowania nad swoimi stanami wewnętrznymi; zdolność radzenia sobie w zmieniającym się środowisku, elastyczność w dostosowywaniu się do zmian w otoczeniu, zdolność działania i podejmowania decyzji pod wpływem stresu

  • Sumienność: zdolność przyjmowania odpowiedzialności za zadania i ich wykonywanie; umiejętność czerpania zadowolenia z wykonywanych obowiązków; konsekwencja w działaniu, w zgodzie z przyjętymi przez siebie standardami.


  • Kurs składa w części jest treningiem poznawczym, dlatego określone umiejętności, które mają stać się nawykami, są powtarzalne. Zmiany związane np. z mierzalnym wzrostem tempa, sprawniejszą pamięcią, mają wpływ na wiarę we własne możliwości i budowanie przekonania "poradzę sobie", " "umiem, potrafię", "wysiłek się opłaca", a w części zajmuje się rozwojem inteligencji emocjonalnej.


    INFORMACJE ORGANIZACYJNE

  • Dwusemestralny program edukacyjny.
  • 28 spotkań po 2 godz. zegarowe.
  • Dla chętnych rodziców – bezpłatne konsultacje z psychologiem lub pedagogiem.

  • INFORMACJE METODYCZNE

    Dziecko podczas kursu między innymi:

  • Wyposaży się w narzędzia efektywnego uczenia się: techniki pamięciowe (ŁMZ, zakładki osobiste, Rzymski Pokój, TSZ, GSP), piktogramy, mapy myśli, szybkie czytanie, Mentalny Trening Aktywizacyjny, techniki relaksacji i koncentracji, żonglowanie,
  • Znajomość praw w zapamiętywaniu, uczeniu się – RYTUAŁ EFEKTYWNEJ NAUKI,
  • Pozna swój indywidualny wzorzec myślenia i dowie się, jak zindywidualizować swoją naukę,
  • Otrzyma przepis na odrabianie lekcji,
  • Przyspieszy swoje tempo myślenia i czytania,
  • Zwiększy możliwości swojej pamięci,
  • Dowie się, jak reagować na opinię innych,
  • Będzie się lepiej komunikować,
  • Przećwiczy nazwanie uczuć i radzenie sobie z trudniejszymi,
  • Stanie się bardziej asertywne, bo uświadomi sobie wiele swoich zasobów i potrzeb,
  • Będzie trenować techniki radzenia sobie z napięciem,
  • Zapozna się z zasadami nadawania priorytetów zadaniom i gospodarowania czasem,
  • Porozmawia o wartościach i zasadach,
  • Zetknie się z tematem wdzięczności i empatii,
  • Będzie współpracować z innymi i ustalać,
  • Zaznaczy się w grupie swoimi określoną wyjątkowością, w większym stopniu uświadomi sobie swoje talenty,
  • Będzie się dobrze przy tym bawić.

  • Powrót